Siła klasyki, słabość młodych
SIŁA KLASYKI, SŁABOŚĆ MŁODYCH
Pawilon w pasażu przy Nowym Świecie 26. W witrynie najstarszej warszawskiej prywatnej galerii - Galerii Piotra Nowickiego, od 1977 roku uwagę przechodniów przyciąga artystyczna biżuteria. Wewnątrz są obrazy, rzeźby, grafiki.
JAKUB OSTAŁOWSKI
Nigdy jeszcze nie było w Warszawie tylu prywatnych galerii o tak zróżnicowanym profilu. Ten wysyp nastąpił w ciągu ostatnich trzech, czterech lat. Przewagę mają galerie ze sztuką współczesną. Jednak rarytasów - jak na lekarstwo. Króluje banał dla mało wybrednych, przetykany kiczem. Poza tym, w wielu ofertach powtarzają się te same popularne nazwiska, rzecz nie do pomyślenia na Zachodzie, gdzie artysta może współpracować tylko z jednym marszandem. U nas zaś, gdziekolwiek się obrócić, spotyka się prace Edwarda Dwurnika, Tadeusza Dominika, Teresy Pągowskiej, Jana Dobkowskiego, Ryszarda Winiarskiego. W ogóle najsilniej reprezentowana jest stara gwardia. Stanowczo za mało szefów galerii stawia na najmłodszych.
Co zatem i gdzie można w Warszawie kupić? Proponuję dziś galeryjny ranking-przewodnik po 35 wybranych galeriach (to ok. 90 procent działających obecnie w Warszawie). Punktacja od 0 do 10.
Najwyżej oceniam te galerie, które lansują nowości, wprowadzają na rynek nieznane jeszcze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta