Szef nie może być drobiazgowy
Szef nie może być drobiazgowy
Rozmowa z Aliną Meljon, prezesem zarządu Polskiego Przedsiębiorstwa Wydawnictw Kartograficznych im. Eugeniusza Romera SA
Jak pani została szefem Wydawnictw Kartograficznych? Przecież kartografia to taka męska dziedzina.
Sama się tego nie spodziewałam. To był koniec 1983 r. , pierwsze konkursy na dyrektora. Poprzedni dyrektor wybierał się na emeryturę i koledzy mnie namówili, abym startowała do konkursu. Byłam wtedy kierownikiem redakcji technicznej. Pozostali kandydaci pochodzili spoza naszego zakładu, a ja go dobrze znałam, więc zapewne dlatego wygrałam. Bo wiedza, którą miałam przedtem i teraz... to w ogóle nie ma porównania. Od tego czasu starałam wciąż uczyć się na różnych kursach, szkoleniach. Bo przecież gospodarka się zmieniała i trzeba było mieć orientację w tym, co się dzieje.
Co, według pani, jest najważniejsze w przypadku szefa firmy?
Szef nie może być drobiazgowy, nie może sam wchodzić we wszystko, bo odbywa się to kosztem ogólnego spojrzenia na całą firmę, tworzenia jej strategii. Jak pracownik źle wykonuje swoje obowiązki to znaczy, że muszę zmienić kierownika, ale nie -- że ja mam coś robić za niego. Dlatego zmieniam ludzi, jeżeli ktoś się nie sprawdza. Chociaż oczywiście nie staram się robić rewolucji.
Czy kobieta ma inne podejście do zarządzania niż...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta