Powrót do wielkiego wora
Zakaz wywozu europalet
Powrót do wielkiego wora
Od 26 maja br. obowiązuje czasowe ograniczenie wywozu palet i elementów przyciętych do ich rozmiarów lub ich wielokrotności, a także palet płaskich. Nakazem tym objęto również palety służące do eksportu towarów, co wywołało kłopoty na przejściach granicznych i protesty eksporterów. Pod ich naciskiem MWGzZ zgodziło się na uproszczoną procedurę wydawania zezwoleń: mniej dokumentów, z wykorzystaniem tych informacji, które są w SAD, np. Regon.
Swojego oburzenia z powodu wprowadzenia rozporządzenia rządu nie ukrywają firmy spedycyjne, które obawiają się spadku zamówień, podwyższenia kosztów i gorszego wykorzystania własnego taboru. Marek Golichowski z Centromoru twierdzi, że o ile załadunek TIR towarem rozłożonym na europaletach zajmuje 1-1, 5 godziny, to gdy towar ten jest pozostawiony luzem czas wydłuża się o ok. 50 proc. Jeśli jednak ciężarówka ma być załadowana drobnymi przedmiotami, wówczas załadowanie może nawet trwać 3 godz. Golichowski przyznaje jednak, że nie wyobraża sobie, w jaki racjonalny sposób można by np. zapakować słoiki z drzemem, jeśli trzeba by było zrezygnować z dotychczasowego sposobu ładunku.
Największe zagrożenie spedytorzy upatrują jednak w zerwaniu przez ich klientów wielu kontraktów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta