Beton kontra bitumit
"Ekologiczne" dyskusje
Beton kontra bitumit
Długość autostrad, które funkcjonują w Polsce, stawia nas na jednym z ostatnich miejsc w Europie. Na dobitkę są one pokawałkowane. Nie jest też tajemnicą, że po wojnie odziedziczyliśmy 140 km autostrad niemieckich, do czego zaledwie 117 km dobudowali nasi drogowcy w ciągu 50 lat. W tym czasie Europa Zachodnia zbudowała 22 tys. km autostrad, przygotowując jednocześnie plany budowy dalszych 20 tys. km. Gdy nasi planiści rozrysowują na mapach najdrobniejsze szczegóły związane z przyszłym biegiem szybkich dróg, łącznie z węzłami skrzyżowań, z wyszczególnieniem punktów ekologicznego zagrożenia, z oznakowaniem miejsc wymagających osłony przed hałasem za pomocą ekranów wytłumiających, to nasi sąsiedzi wybudowali eleganckie szosy omijające Polskę kołem.
Wydaje się, że na "obśpiewywane" w Polsce od lat pytanie, "czy budować autostrady? ", odpowiedź przyniosło samo życie, a konkretnie "zakorkowanie" naszych tranzytowych ciągów komunikacyjnych. Rozwiązanie innego problemu "kto wyłoży pieniądze? " przyniosła ustawa o autostradach płatnych. Obecnie najbardziej aktualne pytanie brzmi: "Jaką technologię zastosować przy budowie autostrad, których materiałów ma być więcej, a których mniej? "
Jednym z najważniejszych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta