Wokół reformy centrum gospodarczego
Wokół reformy centrum gospodarczego
Po 1989 r. w Polsce rozwiązano tylko jedno ministerstwo: Rynku Wewnętrznego. Pozostałe nie zmieniły nawet nazwy. Utworzono natomiast kilka wyspecjalizowanych instytucji o statusie zbliżonym do ministerstwa. Zapowiadana od dłuższego czasu reforma centrum gospodarczego może całkowicie zmienić układ urzędów centralnych, przynajmniej w jego zewnętrznej postaci. Zastanówmy się, na czym te zmiany m. in. mogą polegać.
Reformę zapowiedziano pod hasłem zwiększenia siły centrum, nie precyzując, czy chodzi tu o jego większą sprawność, czy o większe kompetencje władcze w stosunku do podmiotów gospodarczych. Ostatnie wypowiedzi oficjalne wskazują, że uprawnienia urzędów centralnych mają zostać ograniczone, jest to jednak sformułowanie na tyle ogólne, że kierunek zmian z tego punktu widzenia można uważać nadal za nie w pełni jasny. Programując reformę przedstawiono listę nowych ministerstw, ale bardzo niewiele powiedziano o ich kompetencjach. Powstaje zatem pytanie: czy dotychczasowe zadania urzędów centralnych będą po prostu inaczej rozdzielone, czy też powstaną zadania nowe lub niektóre stare zostaną zarzucone?
W dyskusji na temat kształtu centrum gospodarczego nie mówi się o pracownikach przyszłych ministerstw. A jest to sprawa bardzo ważna, ponieważ dzisiaj przeciętne przygotowanie merytoryczne...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta