Nie nadużywaj swojej przewagi
Z zarzutem takim może spotkać się nie tylko potężny koncern, ale i firma z niewielkimi obrotami, bo i ona może mieć dominującą pozycję na określonym rynku właściwym.
Co mówią przepisyDotyczący tego zagadnienia art. 8 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jedn. DzU z 2003 r. nr 86, poz. 804 ze zm.) mówi: "Zakazane jest nadużywanie pozycji dominującej na rynku właściwym przez jednego lub kilku przedsiębiorców". Dalej są przykłady różnych działań i zachowań przedsiębiorców, które mają charakter nadużywania pozycji rynkowej. Są to tylko przykłady, w praktyce takich działań i zachowań może być więcej.
Do nadużywania dominującej pozycji rynkowej może dojść wtedy, gdy przedsiębiorca ma taką pozycję na rynku, która umożliwia mu, jak mówi art. 4 ustawy, "zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów i konsumentów".
Udział w rynkuJednym z kryteriów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta