Pracownik ujawnił tajemnicę
Zachowanie w tajemnicy informacji pracodawcy jest wymienione w art. 100 kodeksu pracy (w skrócie k.p.) wśród takich obowiązków pracownika, jak np. przestrzeganie czasu pracy, dbałość o dobro zakładu pracy, przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
To czyn nieuczciwej konkurencjiW praktyce najczęściej o powinności przestrzegania tajemnicy pracodawcy mówi się w kontekście nieuczciwej konkurencji. Tajemnicę przedsiębiorstwa stanowią bowiem nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, handlowe, organizacyjne lub inne mające wartość gospodarczą, np. dotyczące klienteli. Warunkiem takiego ich zakwalifikowania jest podjęcie przez pracodawcę niezbędnych działań w celu zachowania ich poufności.
Informacje te są chronione także przez ustawę z 26 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (DzU z 1993 r. nr 47, poz. 211 ze zm.). Oznacza to, że pracownik, który dopuścił się ich ujawniania np. konkurentowi macierzystej firmy, będzie - niezależnie od odpowiedzialności pracowniczej - podlegał sankcjom przewidzianym w tej ustawie.
Czynem nieuczciwej konkurencji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta