Kryzys w branży winiarskiej
Dobra jakość tegorocznego młodego wina z Beaujolais, chwalona przez ekspertów, nie wystarczy do wydobycia regionu z kryzysu. Jego cena jest najniższa w historii. Od ponad 30 lat istnieje tradycja oferowania w trzeci czwartek listopada młodego, lekkiego wina z regionu Beaujolais. Umiejętny marketing Francuzów sprawiał, że wino zyskiwało popularność na świecie, w latach 90. w Europie Wschodniej, potem w Azji. Japonia zwiększy w tym roku import tego wina o 10 proc., podobnie Tajwan. W tym roku pojawi się pierwszy raz w Chinach. Tymczasem sektor winiarski Francji przeżywa trudne chwile. Do likwidacji przewidziano 3 tys. hektarów winnic z powodu nadprodukcji. A średnia cena beaujolais zmalała do 146 euro za hektolitr, ze 160 170 euro rok temu. W ostatnim sezonie z wyprodukowanych 600 tys. hektolitrów sprzedano 400 440 tys.
AFP, DPA, p.r.