Współczesność z podwawelskiej perspektywy
Sześć lat zabrało krakowskiemu Muzeum Narodowemu opracowanie i remont Galerii Sztuki Polskiej XX wieku. Wreszcie jest, z błogosławieństwem arcybiskupa Stanisława Dziwisza.
Na II piętrze muzeum wybudowano labirynt sal. Układ przestrzenny służy przedstawieniu poszczególnych tematów, bowiem prac nie pokazano chronologicznie. Zestawiono je tak, aby było widać wpływy i inspiracje. Dzięki temu kolekcja prezentuje się efektownie i znakomicie się ją ogląda, bo nie męczy nadmiarem obiektów.
W galerii uhonorowano przede wszystkim krakowskie gwiazdy, poczynając od artystów młodopolskich, tworzących pod koniec XIX wieku. Słusznie, jako że podwawelski gród stał wówczas "inkubatorem talentów". Poza tym, ci wybitni twórcy wywarli wielki wpływ na następne pokolenia. Nie sposób przecież zrozumieć nowoczesnej sztuki polskiej bez Stanisława Wyspiańskiego czy Witolda Wojtkiewicza, choć pierwszy zmarł w 1907 roku, a drugi dwa lata później. Nie można też zapomnieć o "patriotycznej neurozie", którą skażone były generacje urodzonych w niewoli artystów, na różne sposoby dających upust tęsknocie za ojczyzną i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta