Ratować firmę czy delfiny, czyli jak nie powtarzać błędów Shell Co.
Biznes, a środowisko w Harvard Business School
Ratować firmę czy delfiny, czyli jak nie powtarzać błędów Shell Co.
Przed podobnym dylematem przed jakim ostatnio stanęli szefowie firmy Shell, przed czterema laty znalazł się Anthony J. F. O' Reilly, prezes kalofornijskiej firmy Star Kist należącej z kolei do H. J. Heinz Co. , jednej z największych amerykańskich firm produkujących żywność, m. in. tuńczyka w puszkach. O' Reilly, uniknął jednak błędu jaki popełnił Shell. Podjął właściwą decyzję, w najbardziej właściwym momencie. Przejściowo ryzykując zmniejszenie zysków, wyprzedził swych konkurentów w poważnym potraktowaniu problemów ochrony środowiska. Przypadek, jaki rozwiązać musiała Heinz Co. , szczegółowo analizowali na swych zajęciach studenci Harvard Business School. Choć dyskusja była ostra, choć nie byli zbyt skorzy stawiać ochrony środowiska, w tym przypadku życia delfinów nad zyskami firmy, jednak większość z nich zgodziła się, że decyzja jaką podjął O' Reilly była jedyną właściwą, bo podjęta odpowiednio wcześnie uratowała firmę przed utratą twarzy.
Za firmą Heinz poszli jej najwięksi konkurenci, Van Camp i Bumble Bee, lecz O' Reilly był pierwszy, jego oświadczenie oglądały miliony amerykańskich i nie tylko telewidzów, jego firmie "New York Times" poświęcił ciepłe słowa w redakcyjnym komentarzu.
A problem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta