Rywalizuj z konkurencją, ale zgodnie z przepisami
Rywalizacja między sprzedawcami, usługodawcami i producentami powinna być uczciwa i zgodna z prawem. Tymczasem przepisy nie są na tyle precyzyjne, aby przedsiębiorca mógł jednoznacznie zdecydować, czy jego działanie jest dopuszczalne. Z pomocą przychodzi mu bogate orzecznictwo sądowe.
Opłaty za umieszczenie towaru na półce PRZYKŁAD 1Jedna z firm produkcyjnych podpisała umowę z siecią hipermarketów - miała jej dostarczać towary do dalszej odsprzedaży. Dodatkowe porozumienie między kontrahentami zmuszało firmę do opłat za promocję jej towarów, a także do uiszczenia odpowiedniej kwoty za wprowadzenie jej towarów do sklepów sieci.
Pobieranie przez hipermarket innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży utrudnia dostęp do rynku i narusza obyczaje handlowe. Jest to czyn nieuczciwej konkurencji (wyrok Sądu Najwyższego z 26 stycznia 2006 r., II CK 378/05). Hipermarket wykorzystuje tu bowiem swoją uprzywilejowaną pozycję w stosunku do dostawców, którym - w warunkach olbrzymiej konkurencji - zależy na podpisaniu kontraktu z siecią.
Działalność bez koncesji PRZYKŁAD 2Jedna ze spółek zajmowała się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta