Nowa utopia w Berlinie
Od "Blaszanego bębenka" (1956) pisarz symbolizuje sprzeciw wobec zbyt powierzchownego rozliczania się z nazizmem i prób odcinania się Niemców od przeszłości czy wybielania swej winy - pisze Bartosz T. Wieliński w "Gazecie Wyborczej". - Angażował się po stronie SPD i krytykował obecność byłych nazistów w życiu publicznym. Czy miał do tego prawo, skoro jako nastolatek założył czarny mundur i czapkę z trupią czaszką? I najboleśniejsze pytanie: dlaczego tak długo nie ujawnił swej przeszłości?".
Zdaje się jednak, że Niemców obeszła bardziej reakcja strony polskiej na przygotowaną przez Erikę Steinbach wystawę "Wymuszone drogi. Ucieczka i wypędzenie w Europie XX wieku" niż wywiad Güntera Grassa dla "Frankfurter Allgemeine Zeitung". "Polacy, którzy wypożyczyli organizatorom wystawy eksponaty, zareagowali natychmiast i zamierzają wycofać te przedmioty - pisze Frank Herold z "Berliner Zeitung". - Taka uległość wobec władzy jest przerażająca i znana tylko w krajach rządzonych w sposób despotyczny". To uwaga, mówiąc oględnie, chamska i pełna pogardy wobec Polaków. Może...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta