Podczas inwentaryzacji łatwo popełnić błędy
Wówczas cały proces przebiegnie sprawnie i unikniemy bałaganu w firmie. Oto błędy najczęściej pojawiające się podczas tej operacji.
1. Brak instrukcji inwentaryzacyjnej oraz zarządzenia w sprawie inwentaryzacjiBrak takich wewnętrznych regulacji w zasadzie dyskwalifikuje inwentaryzację pod względem formalnym (brak umocowania do jej przeprowadzenia), ale również i operacyjnym - bo pracownicy często nie wiedzą, jak ją przeprowadzić.
Zarządzenie w sprawie inwentaryzacji jest nieodzowne, bowiem o zasadach jej przeprowadzania decyduje kierownik jednostki. Brak jego pisemnej decyzji oznacza niewywiązanie się z obowiązków na niego nałożonych w art. 26 ustawy o rachunkowości, a tym samym oznacza w praktyce, że inwentaryzacja (choć faktycznie przeprowadzona) prawnie nie miała miejsca.
Natomiast brak instrukcji - choć formalnie niewymaganej przepisami prawa - to brak przewodnika po zasadach i metodach inwentaryzacji. Dobra instrukcja usprawnia inwentaryzację. Dzięki temu na jej przeprowadzenie potrzeba mniej czasu.
2. Powoływanie do przeprowadzenia inwentaryzacji osób niekompetentnychCzęstą sytuacją jest "zmuszanie" do udziału w inwentaryzacji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta