Nie można bezpodstawnie unieważniać przetargu
O unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego mówi art. 93 prawa zamówień publicznych (dalej: pzp). Wylicza on przesłanki, które powodują unieważnienie. Jest to katalog zamknięty, co oznacza, że zamawiający nie może unieważnić postępowania z żadnego innego powodu.
Unieważnienia zaraz po odrzuceniu ofertWe wszystkich trybach poza zapytaniem o cenę i licytacją elektroniczną powodem unieważnienia jest brak co najmniej jednej oferty, która nie podlegałaby odrzuceniu (art. 93 ust. 1 pkt 1 pzp). Sama podstawa do unieważnienia jest tu oczywista. Nie wszyscy zamawiający wiedzą jednak, kiedy należy unieważniać postępowanie.
Niejasności wynikają z poprzedniego stanu prawnego. Przed nowelizacją pzp, która weszła w życie 25 maja 2006 r., zamawiający powinien był najpierw odrzucić wszystkie oferty, poczekać, aż to odrzucenie stanie się skuteczne, i dopiero wówczas miał prawo unieważnić postępowanie. W praktyce wyglądało to tak, że zamawiający informował wykonawców o odrzuceniu ich ofert (lub wykluczeniu z postępowania) i dawał im czas na złożenie ewentualnych protestów. Jeśli nie wpłynęły w terminie, to mógł...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta