Jak obliczać koszty
Pułapka księgowości
Jak obliczać koszty
Co łączy takie firmy jak Chrysler i Hewlett-Packard, ABB i Coca Cola? W pogoni za wzrostem efektywności zarzuciły one tradycyjny rachunek kosztów na rzecz nowych rozwiązań, które dostarczają prawdziwych informacji o tym, jak, gdzie i dlaczego powstają koszty.
Ilu dyrektorów przedsiębiorstw jest zadowolonych z informacji dostarczanej przez księgowość? Jeśli porozmawiamy z osobami odpowiedzialnymi za produkcję czy sprzedaż, to w najlepszym przypadku spotkamy się ze wzruszeniem ramion. Wszyscy powtórzą to samo -- informacje kosztowe dostarczane przez ksiągowość niewiele im mówią lub są zgoła absurdalne. Nie wiemy, czy bardziej opłaca się kupować usługi z zewnątrz, czy zlecać je naszym działom, jaka jest rentowność poszczególnych segmentów rynku czy kanałów dystrybucji.
Koszty centralnie planowane
Aby zrozumieć problem, należy na chwilę cofnąć się do źródeł. A więc w jaki sposób tworzono cenę w gospodarce planistycznej? -- Liczono koszt produktu i dodawano z góry ustaloną marżę. Jedynym sposobem na podniesienie ceny było zwiększenie kosztu produktu, najlepiej kosztu bezpośredniego. Dlatego też księgowość wypracowała system, w którym praktycznie całe koszty poniesione w danym okresie przypisywano do produktów. Wybrano przy tym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta