Systemy czasu pracy kierowców bez zmian
Kierowców można zatrudniać w kilku systemach czasu pracy: podstawowym, równoważnym, przerywanym, zadaniowym i mieszanym, nazywanym inaczej łącznym.
PODSTAWOWY SYSTEM CZASU PRACYPraca w podstawowym systemie nie może trwać ponad osiem godzin na dobę i 40 w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy. Łączny czas pracy w tygodniu, razem z nadgodzinami, nie może przekraczać 48 godzin. Wyjątkowo wolno go wydłużyć do 60 godzin, jeśli szef odpowiednio zrekompensuje je w innym czasie. Jeżeli firma każe kierowcy pracować 60 godzin w jednym tygodniu, to w następnych tygodniach zmniejsza mu dobowe bądź tygodniowe normy czasu pracy. Czas pracy ma się bilansować w przyjętym okresie rozliczeniowym i nie przekraczać przeciętnie 48 godzin na tydzień.
PrzykładKierowcy zatrudnionemu w podstawowym systemie czasu pracy szef zlecił nadgodziny w środę, czwartek i piątek. W każdym dniu zatrudniony pracował po 12 godzin, czyli miał po cztery nadgodziny dobowe. Zatem w tygodniu pracował w sumie 52 godziny. Nie ma w tym nic złego, ponieważ tygodniowy wymiar czasu pracy szef może wydłużyć do 60 godzin. W następnych tygodniach pracodawca zmniejszył wymiar czasu pracy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta