Korzenie kontrreform
Homo sovieticus czy moralna gospodarka
Korzenie kontrreform
Homo sovieticus -- to uproszczony symbol, oznaczający określony zespół postaw i nawyków. Gospodarka moralna nie jest teorią ekonomiczną, lecz systemem norm społecznych. Homo sovieticus igospodarka moralna są podobne dlatego, że odnoszą się do ludzkich zachowań oraz dlatego, że próbują je uzasadnić. W przypadku Polski normami gospodarki moralnej są -- moim zdaniem -- egalitaryzm, paternalizm i solidarność społeczna.
Który ztych systemów pomaga w zrozumieniu zjawiska kontrreform po roku 1989 (to znaczy powszechnego niezadowolenia z liberalnych zmian gospodarczych i politycznych, wprowadzonych dzięki pokonaniu komunizmu) ?
Kontrreformy przejawiają się we frustracji i dziwacznym zachowaniu elektoratu (np. sukces nie znanych kandydatów) oraz wyborze byłych komunistów. Można je dostrzec także w sferze gospodarczej w postaci ulicznych protestów, organizowanych przez chłopów, robotników i inne grupy społeczne. Kontrreformy nie kierują się zatem spójną ideologią, ani nie stanowią zorganizowanego ruchu. Są amorficznym zespołem uporczywych przejawów odrzucenia korzystnych, modernizujących zmian.
Określenie homo sovieticus zawsze jest używane w znaczeniu pejoratywnym. Jest to model idealny, wymyślony po to, by umożliwić dokonanie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta