Księga to dużo papierkowej roboty
Muszą na bieżąco prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów (a większe firmy księgi rachunkowe). Do tego dochodzi kilka ewidencji. Ale nie wszyscy przedsiębiorcy mogą płacić ryczałt albo kartę podatkową. Nawet gdy mogą, to i tak wielu wybiera zasady ogólne. Odliczają wtedy firmowe koszty i dzięki temu płacą niższy podatek.
Podstawowa lektura dla przedsiębiorców prowadzących księgę przychodów i rozchodów to rozporządzenie ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. (DzU nr 152, poz. 1475 ze zm.). Najtrudniej jest na początku, potem większość operacji gospodarczych się powtarza. Ale wątpliwości jest sporo. Co jest przychodem z działalności, kiedy zaliczyć wydatek do kosztów, jak udokumentować zdarzenie gospodarcze -z takim problemami borykają się nawet zawodowi księgowi. Rozporządzenie nie rozstrzygnie wszystkich problemów -trzeba też znać ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pamiętaj o zawiadomieniuPrzedsiębiorca musi w dniu rozpoczęcia działalności (bądź 1 stycznia danego roku) założyć księgę przychodów i rozchodów. Informuje o tym urząd skarbowy (w ciągu 20 dni) . Jeżeli...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta