Kuszenie losu
Stan pojazdów przewożących niebezpieczne ładunki jest katastrofalny
Kuszenie losu
W ciągu doby do Płocka wjeżdża kilaset cystern i składów pociągów. Zabierają po kilkanaście tysięcy ton paliw, gazów płynnych i tlenku etylenu. Na potrzeby produkcji zakłady sprowadzają inne niebezpieczne związki: chlor, amoniak, fluorowodór.
Podobne ładunki codziennie wyjeżdżają z rafinerii w Gdańsku, Czechowicach, Jaśle, Gorlicach, Jedliczu, Trzebini. Ponadto wielotonowe transporty produktów petrochemicznych przesyłane są do stacji benzynowych z baz paliw Dyrekcji Eksploatacji Cystern i CPN, a także z terminali naftowych w dużych portach morskich. Szlaki przewozu paliw i substancji chemicznych wiodą przez większość dużych polskich miast.
Każdy taki przewóz może być potencjalnym źródłem zagrożenia ekologicznego.
Wystarczy wspomnieć, że wydostanie się 10 ton amoniaku (zawartość jednej komory w autocysternie) , po całkowitym rozrzedzeniu w powietrzu, może spowodować śmiertelne skażenie w promieniu ok. 300 mkw. , zaś wydostanie się 25 ton chloru (1 cysterna kolejowa) może zatruć obszar na odległość ok. 120 km kw.
Ustalenia kontroli NIK wykazały nieprawidłowości na wszystkich etapach obrotu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta