Czy urzędnicy zniszczą tworzący się wolny rynek
Przewozy osób
Czy urzędnicy zniszczą tworzący się wolny rynek
W opinii prywatnych przewoźników osób projekt ustawy o koncesjonowaniu przewozów osobowych zmierza do wzmocnienia pozycji PKS na rynku i zniszczy prywatną konkurencję.
Dotychczas możliwość wykonywania zarobkowego przewozu osób autobusami i taksówkami reguluje ustawa z 23 grudnia 1988 r. i ustawa Prawo przewozowe. Prywatne przedsiębiorstwo przewozowe Rapid istnieje np. od 1992 r. Było jednym z pierwszych prywatnych firm w Polsce zajmujących się transportem ludzi. Rapid wybrał trasę łączącą odległe osiedle Staszica w Pruszkowie z placem Bankowym w śródmieściu Warszawy. Mieszkańcy Pruszkowa mogą dojechać do Warszawy pociągami PKP lub WKD. Brakowało jednak połączenia ich stacji z odległym osiedlem. Popyt okazał się tak duży, że w ciągu 3 miesięcy udało się uruchomić 25 kursów dziennie. Dzięki temu linia bardzo szybko okazała się rentowna. Autobusy Rapidu podwożą ludzi nawet do przystanku WKD, czyli niejako obsługują konkurencję.
-- Aby linia mogła zaistnieć, potrzebowaliśmy 6 autobusów -- mówi Eugeniusz Szymonik, jeden ze współwłaścicieli Rapidu. -- Ponieważ samodzielnie nikogo nie byłoby stać na taki wydatek, musieliśmy założyć spółkę cywilną. Kupiliśmy 8 autobusów, wynajęliśmy bazę transportową. Obydwaj ze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta