Polska to już nie eldorado
handel | Ogromna konkurencja oraz wciąż niewielka siła nabywcza konsumentów powodują, że firmy stawiają na ekspansję w innych krajach. Głównym celem inwestorów są wciąż Niemcy.
piotr mazurkiewicz
Od połowy lat 90. XX w. Polska była dla firm handlowych jednym z najbardziej perspektywicznych rynków i dlatego przyciągała najwięcej inwestycji tego typu w Europie. Od kilku lat podejście handlowców się zmienia i pozycja naszego rynku systematycznie słabnie.
Według raportu firmy CBRE w tym roku inwestycje handlowe w naszym kraju planuje 14 proc. sieci, co daje Polsce 13. pozycję w zestawieniu obejmującym 60 państw. W 2010 r. mieliśmy czwarte miejsce, plany rozwoju na naszym rynku miało wtedy 34 proc. firm.
Europa na fali
Czołowe pozycje w obecnej edycji – jak i w poprzednich – zajmują Niemcy. W tym roku aż 40 proc. ankietowanych firm planuje otwierać tam sklepy. Jeśli uwzględniane są odpowiedzi tylko firm europejskich, to wówczas wskaźnik rośnie do 70 proc.
CBRE podaje, że najbardziej dynamiczne plany...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta