Miliardy w błoto?
Infrastruktura | Branża kolejowa krytykuje plany modernizacji infrastruktury. Obawia się znikomej efektywności wydania dziesiątków miliardów złotych i przystosowania sieci jedynie do przewozów pasażerskich, które nie pozwolą na amortyzację poniesionych inwestycji.
W październiku Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju opublikowało „Do- kument implementacyjny do strategii rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)". Jest on uszczegółowieniem „Strategii rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)" i określa cele operacyjne do realizacji w perspektywie 2014–2020 we wszystkich gałęziach transportu, przy wykorzystaniu funduszy unijnych.
Pieniądze na projekty
Rada Unii Europejskiej zaleca koncentrację na wdrażaniu projektów inwestycyjnych w kolejnictwie. Rząd zakłada, że w 2023 roku 90 proc. bazowej (główne linie o długości 3800 km) towarowej sieci będzie spełniać wymogi TEN-T, gdy na początku 2015 roku będzie to 24,3 proc. W przypadku sieci kompleksowej wymogi TEN-T spełni 60 proc. linii, gdy obecnie jest to 21 proc. Jako priorytet rząd przyjął zapewnienie połączenia portów morskich z kolejową siecią kraju. Tylko lista 62 projektów o znaczeniu krajowym wyceniona została na blisko 55 mld zł. Do tego trzeba doliczyć 12 projektów o znaczeniu makroregionalnym, wartych ponad 2 mld zł.
Zdaniem rządu udział kolei w pracy przewozowej w 2020 r. spadnie poniżej 10 proc. W 2010 r. sięgał 11 proc.
– Zakłada się, że...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta