Koleje z polisą
Bezpieczeństwo | Urząd Transportu Kolejowego uważa, że przewoźnicy kolejowi powinni wykupić ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej na sumę 100 mln zł. Przedsiębiorcy protestują, wskazując, że stawki są zbyt wygórowane.
UTK posłużył się analizami najpoważniejszych wypadków kolejowych, które wydarzyły się w Polsce i innych krajach UE w ostatnich latach. Wziął pod uwagę m.in. katastrofę pod Szczekocinami oraz wybuch cystern we Włoszech. Obliczył, że maksymalne odszkodowanie z winy przewoźnika w tych wypadkach mogło wynieść od 14 do 25 mln euro. W związku z tą analizą UTK jako minimalną sumę gwarancyjną ubezpieczenia przewoźników kolejowych w Polsce zaproponował kwotę 100 mln zł.
Droższy tabor, większe szkody
Należy dodatkowo wskazać, zaznacza UTK w dokumencie konsultacyjnym, że ze względu na postęp technologiczny i wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań w transporcie kolejowym z roku na rok następuje wzrost wartości taboru i infrastruktury mogący skutkować podniesieniem wysokości potencjalnych szkód. Urząd podkreśla, że przy obliczaniu największych możliwych szkód należy brać pod uwagę możliwość wystąpienia wypadków z udziałem nowoczesnego taboru kolejowego oraz uszkodzenia nowej lub zmodernizowanej infrastruktury znacznej wartości. Nowoczesna lokomotywa to wydatek 30 mln zł.
Jednocześnie wzrost świadomości ubezpieczeniowej pasażerów powoduje, że roszczenia są coraz liczniejsze i wyższe....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta