Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kino pod specjalnym nadzorem

20 października 2004 | Kultura | BH
źródło: Nieznane

Rozmowa z Jirim Menzlem

Kino pod specjalnym nadzorem

FOT. RAFAŁ GUZ

- W dzisiejszym kinie europejskim są wspaniali mistrzowie, jak: Almodovar, von Trier, Moretti. Ale oni wszyscy działają jak samotne wyspy. W latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku twórcy tworzyli grupy. Była polska szkoła filmowa, czeska, włoski neorealizm, francuskie cinema-verite. Zastanawiał się pan, dlaczego wówczas łatwiej powstawały takie nurty?

- Mam wrażenie, że kiedyś znacznie więcej nas łączyło. Rośliśmy w podobnych warunkach, kończyliśmy te same szkoły, mieliśmy podobne doświadczenia i ideały, wychowywaliśmy się na tych samym lekturach. W Czechach, jak ktoś odkrył Hemingwaya, to czytali go wszyscy. Jak objawił się Franz Kafka - wstyd było go nie znać. Poza tym grupa była wartością. Dzisiaj każdy żyje inaczej, może wybierać sobie rozmaite subkultury i wartości. Wszystko jest zatomizowane. Ludzie schodzą się na chwilę i dalej idą we własnych kierunkach.

- W czasach szkoły czeskiej, a i teraz, wyróżnikiem filmów znad Wełtawy jest specyficzny...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3361

Spis treści
Zamów abonament