Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Premia i nagroda to nie to samo

10 kwietnia 2009 | Gazeta prawa i podatków | Izabela Rakowska-Boroń

Często obok wynagrodzenia zasadniczego pracodawca wynagradza podwładnych innymi, dodatkowymi składnikami pensji. Są to premie i nagrody. Mają one ogromne znaczenie przy ustalaniu wysokości innych świadczeń związanych ze stosunkiem pracy, takich jak: wynagrodzenie urlopowe, ekwiwalent za niewykorzystany urlop, wynagrodzenie chorobowe czy zasiłek.

Premia to świadczenie, do którego pracownik nabywa prawo w przypadku spełnienia wymogów określonych w wewnątrzzakładowych przepisach pracodawcy lub w umowie o pracę. Niekiedy prawo do niej może być wynikiem negocjacji pracodawcy i związków zawodowych.

Premię należy odróżniać od nagrody pieniężnej. Ta bowiem ma charakter świadczenia nieobowiązkowego. Może, ale nie musi być przyznana przez pracodawcę. To on decyduje o tym, czy przyznać nagrodę. Jeśli już się na to zdecyduje, określa wysokość takiego świadczenia i powiadamia o tym podwładnego. Jeśli to zrobi, a nie wypłaci nagrody, musi się liczyć z tym, że pracownik będzie jej dochodzić przed sądem.

Brak okładki

Wydanie: 8290

Spis treści
Zamów abonament