Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Remonty ważne tak jak budowa nowych dróg

16 kwietnia 2009 | Ekonomia | Andrzej Rzońca
Andrzej Rzońca, wiceprezes FOR
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Rzeczpospolita
Andrzej Rzońca, wiceprezes FOR

Na remonty wydajemy nie tylko mało, ale co gorsza źle. Na 1 km istniejących dróg to tylko ok. 1,2 tys. euro rocznie

Brak autostrad i dróg ekspresowych nie jest jedyną bolączką polskich kierowców. Drugą chorobą polskich dróg jest ich zły stan techniczny. Blisko połowa dróg krajowych znajduje się w złym lub niezadowalającym stanie technicznym. Tylko około jednej piątej jest przystosowane do nośności 11,5 tony na oś – standardu w Unii. Pozostała ich część jest rozjeżdżana. Aż 40 proc. wymaga najbardziej kosztownych remontów obejmujących wyrównanie i wzmocnienie nawierzchni. W stanie jeszcze gorszym niż drogi krajowe są drogi wojewódzkie i powiatowe. Remontów wymaga ok. 70 proc. z nich.

Ile wydajemy?

W Polsce na utrzymanie kilometra istniejących dróg wydaje się przeciętnie ok. 1,2 tys. euro rocznie, a np. w Szwajcarii czy Norwegii – 6 tys., w Wielkiej Brytanii – ponad 5 tys., w Danii – 4 tys., a we Francji i Grecji – 2,5 tys. Oczywiście, jesteśmy biedniejszym krajem i nie stać nas na wydawanie podobnych sum...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8294

Spis treści
Zamów abonament