Nie kłam, nie ulegaj, nie szkodź
Ogólne zapisy Karty Etycznej Mediów i jedynie moralny charakter werdyktów Rady Etyki Mediów sprawiają, że polskie redakcje powinny na własną rękę tworzyć swoje wewnętrzne kodeksy dla dziennikarzy, by móc w sposób skuteczny karać tych, którzy nie przestrzegają zasad etyki.
Nie kłam, nie ulegaj, nie szkodź
Mirosław Usidus, Michał Majewski
Spotkania dziennikarzy telewizji publicznej z przestępcami, przyjmowanie przez dziennikarzy prezentów od osób trzecich, przypadki podwójnego zatrudnienia w redakcji i na stanowisku rzecznika prasowego wskazują, że sprawy etyki nie zostały w Polsce w dostateczny sposób uregulowane.
Do ogólnych wymogów w większości dziennikarskich kodeksów etycznych w Europie należą: szacunek dla prawdy, społeczne prawo do pełnej informacji, uczciwość w zbieraniu i prezentacji materiałów, zachowanie tajemnicy dziennikarskiej, zakaz dyskryminacji ze względu na rasę, narodowość, płeć, religię itd. , unikanie plagiatów, zniesławień, zniewag, korupcji, wykorzystywania zdobywanych informacji dla zysku i poszanowanie prywatności. Każdy narodowy kodeks dziennikarski ma jednak swoje cechy specyficzne.
Austriacka samokontrola
"Austriacka Rada Prasowa apeluje do wszystkich, których pracą lub powołaniem jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta