Zające Flanagana kontra opony Cragga
Wystawa rzeźby angielskiej XX w. w Paryżu
Zające Flanagana kontra opony Cragga
"Jeden wiek rzeźby angielskiej"? Nazwa wielkiej wystawy poświęconej współczesnym rzeźbiarzom angielskim w muzeum Jeu de Paume w ogrodach Tuileries może dziwić. Zdecydowano się jednak na taki tytuł, by podkreślić niezwykły fenomen, jakim jest rzeźba angielska w XX w. , z jej niezwykłą kreatywnością, ogromną inwencją w wynajdywaniu nowych materiałów rzeźbiarskich i nowatorskich form.
Komisarz wystawy, Daniel Abadie tłumaczy owo zjawisko -- nie mające odpowiednika w żadnym innym kraju -- tym, że rzeźbiarze angielscy kierowali się zawsze zasadą radykalnego zerwania ze swymi mistrzami i poprzednikami. Jeżeli także w innych krajach możemy znaleźć w XX w. wielkich rzeźbiarzy, by choćby wymienić Brancusiego, Arpa, Caldera czy Tinguely'ego, to w żadnym z nich nie było w każdej generacji artystów tej miary, co Moore, Caro, King, Flanagan, czy Cragg.
Wystawę otwierają, oczywiście, rzeźby Henry'ego Moore'a(1898--1986) . I nie wyłącznie dlatego, że jest najsłynniejszym rzeźbiarzem angielskim naszego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta