Nazwa nie może wprowadzać w błąd
Każdy przedsiębiorca, niezależnie od formy prawnej, w jakiej prowadzi działalność gospodarczą, działa pod firmą. Nie może jednak wybrać dla niej dowolnego oznaczenia
Osoby, które prowadzą działalność gospodarczą, muszą spełniać wymogi określone w przepisach kodeksu cywilnego dotyczące tworzenia, używania i dysponowania firmą. Dotyczy to zarówno przysłowiowego Kowalskiego mającego niewielki zakład rzemieślniczy, jak i dużej spółki prowadzącej działalność na dużą skalę.
O czym trzeba pamiętać? Przede wszystkim o tym, że firma musi być czytelna. Z art. 433 kodeksu cywilnego wynika, że firma przedsiębiorcy powinna się odróżniać dostatecznie od firm innych przedsiębiorców prowadzących działalność na tym samym rynku. Innymi słowy chodzi o to, by firma umożliwiała, bez żadnych wątpliwości, identyfikację przedsiębiorcy.
W praktyce przyjmuje się, że firma dostatecznie różni się od innych, gdy różnica między nimi jest łatwo zauważalna dla przeciętnego odbiorcy bez potrzeby prowadzenia dokładnych i szczegółowych porównań. Ustalenia tego, czy firma dostatecznie różni się od innych, należy przy tym dokonywać w odniesieniu nie tylko do wszystkich przedsiębiorców zarejestrowanych w danej miejscowości, ale również na obszarze całego kraju.
Przykładowo Sąd Apelacyjny w Łodzi stwierdził, że zbieżność dźwiękowa nazwy firmy „Interagra" i „Interabra" może powodować u...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta