Brak szkody nie miał znaczenia
Zmniejszenia kary umownej pozwany przedsiębiorca może żądać, gdy jest ona rażąco wygórowana
Zamawiający w postępowaniu o zamówienie publiczne w trybie przetargu nieograniczonego zawarł umowę w sprawie sprzedaży i dostarczenia artykułów eksploatacyjnych do sprzętu biurowego.
Wykonawca dostarczył kilka wadliwych sztuk tonerów. Zamawiający złożył trzy reklamacje i wezwał wykonawcę do usunięcia uszkodzeń zgodnie z umową w terminie 3 dni od doręczenia reklamacji. Z powodu braku towaru w magazynie wykonawca wymienił tonery po trzech tygodniach. Zamawiający naliczył karę umowną za trzy tygodnie opóźnienia w wysokości 20 tys. zł i dodatkową karę w wysokości 10 tys. zł z uwagi na trwające dłużej niż 14 dni opóźnienie w wymianie wadliwych artykułów.
Łącznie zamawiający naliczył wykonawcy 30 tys. zł kary i wezwał wykonawcę do zapłaty na piśmie. Wykonawca odmówił zapłaty 30 tys. zł kary za opóźnienie w wykonaniu zobowiązań polegających na dostarczeniu niewadliwych tonerów i z tytułu opóźnienia w ich wymianie przekraczającego 14 dni. Zamawiający skierował sprawę do sądu, domagając się 30 tys. zł. Skuteczność postanowienia umowy kreującego obowiązek zapłaty kary podlega ocenie na podstawie art. 483 i art. 484 kodeksu cywilnego.
Niezgodność z zasadami...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta