Kiedy usługi w sieci można uznać za pośrednictwo finansowe
Gdy spółka umożliwia wejście w stosunki handlowe instytucji oraz użytkownika prowadzonego przez nią serwisu internetowego, przy czym sama nie ma żadnego interesu w zakresie treści zawieranych kontraktów i nie jest ich stroną, to należy stwierdzić, że pośredniczy w zawieraniu umów między tymi podmiotami. Jej czynności nie mają natomiast znamion działalności marketingowej
Tak orzekł NSA w Warszawie w wyroku z 26 czerwca 2013 r. (I FSK 922/12, I FSK 923/12)
Spółka prowadzi serwis internetowy, w którym można znaleźć informacje finansowe. Ponadto, za pośrednictwem internetowego pasażu można otrzymać informacje o produktach oferowanych przez instytucje finansowe za pośrednictwem spółki, bądź – wypełniając wniosek – taki produkt nabyć. We wniosku o interpretację spółka pytała, czy świadczone przez nią usługi są zwolnionymi z VAT usługami pośrednictwa finansowego.
Spółka stwierdziła, że świadczenie usług polegających na umożliwieniu użytkownikowi uzyskania połączenia z instytucją finansową jest pośrednictwem w świadczeniu usług – spółka umożliwia bowiem wejście w stosunki handlowe użytkownika i instytucji finansowej. Przepisy ustawy o VAT dotyczące zwolnień, nie definiują, co rozumie się pod pojęciem pośrednictwa, w związku z czym należy je interpretować przez pryzmat języka potocznego.
Organ podatkowy nie podzielił zdania spółki, twierdząc, że pojęcia używane do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta