Czy warto audytować kupowaną firmę
UMOWY | Analiza due diligence jest kompleksowym badaniem przedsiębiorstwa pod względem jego kondycji handlowej, finansowej, prawnej i podatkowej w celu identyfikacji związanych z nim szans i ryzyk przed podjęciem decyzji o przeprowadzeniu transakcji jego sprzedaży.
Stopień złożoności procesów inwestycyjnych oraz stanów prawnych wymusza zmiany niemal w każdym zakresie działalności spółki. Dlatego też inwestorzy powinni być zainteresowani wykryciem potencjalnych problemów co do planowanych i realizowanych inwestycji, które niejednokrotnie wiążą się z angażowaniem kapitału obarczonego wysokim ryzykiem. Często o powodzeniu transakcji decydują detale, których bez wnikliwej analizy nie można poznać. Przeprowadzone badanie due diligence pozwala dać odpowiedź co do słuszności i opłacalności prowadzonych operacji.
Badanie due diligence ma zastosowanie w procesach fuzji i przejęć prowadzonych na rynku kapitałowym, które stanowią jedną z najbardziej skomplikowanych form kreowania wzrostu przedsiębiorstw. Chodzi o to, by utwierdzić kupującego w przekonaniu, że zakup nie będzie stwarzał niepotrzebnego ryzyka dla niego samego oraz dla spółki.
Jakie zadania do wykonania
Cele due diligence są ściśle skorelowane z charakterem transakcji. Powinny być zawsze ustalone przez strony przeprowadzające badanie. Można wyróżnić następujące zadania badania:
Najistotniejszym problemem dla kupującego jest ograniczenie dostępu do informacji posiadanych przez sprzedającego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta