Na latte nie tylko do sieciówki
gastronomia | Już blisko 60 proc. Polaków pije kawę w kawiarniach sieciowych. Ale rośnie im konkurencja. Małą czarną kuszą także sklepy i stacje benzynowe.
Beata Drewnowska
1,9 mld zł wydamy w tym roku w kawiarniach, lodziarniach i pijalniach czekolady – szacuje firma badawcza PMR. To o blisko 3 proc. więcej niż rok wcześniej. Spora część tej kwoty przypadnie na kawę, której pijemy coraz więcej poza domem.
Przybywa lokali
Korzystają na tym m.in. kawiarnie sieciowe, np. Starbucks, Costa Coffee, Tchibo czy McCafe. W tzw. sieciówkach kawę kupuje już 57 proc. Polaków – wynika z opublikowanego w środę badania Cafe Monitor 2015 firmy badawczej ARC Rynek i Opinia. Przed rokiem ich udział był o 3 pkt proc. niższy.
– Rynek kawiarni sieciowych prężnie się rozwija – komentuje Natalia Jońca z ARC Rynek i Opinia. – W planach wszystkich sieci jest dalszy rozwój i otwieranie kolejnych lokali, również w miastach, w których do tej pory były nieobecne.
Według PMR w Polsce działa ok. 4,6 tys. kawiarni. W tym roku liczba lokali serwujących kawę może się zwiększyć o 4,6 proc., a w przyszłym o 5,4 proc. – prognozuje firma badawcza Euromonitor International. W ubiegłym roku poszła w górę tylko o 2,4 proc., a w 2013 r. zmalała o 3,4 proc.
– Na tle innych państw europejskich UE, gdzie na milion mieszkańców przypada średnio 25 kawiarni sieciowych (a w Wielkiej Brytanii nawet 85), polski rynek z 12 kawiarniami na milion mieszkańców ma gigantyczny potencjał rozwoju – uważa Andrzej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta