Zabrakło konsekwencji przy ustalaniu kompetencji
Jeśli jednostka obsługująca prowadzi obsługę administracyjną, organizacyjną i finansową wielu jednostek samorządowych, to jej kierownik nie może wykonywać zadań głównego księgowego w stosunku do wszystkich tych podmiotów.
Podstawy (założenia) modelu funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych w dziedzinie gospodarki finansowej i rachunkowości tych jednostek zostały określone w art. 53 i 54 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 885 ze zm.). Przepisy te przypisują kierownikowi jednostki uprawnienia i odpowiedzialność za całokształt gospodarki finansowej jednostki i jednocześnie zobowiązują kierownika jednostki do przekazania głównemu księgowemu obowiązków i uprawnień w zakresie prowadzenia rachunkowości i obsługi finansowej jednostki. Obligatoryjne tworzenie stanowiska głównego księgowego w każdej jednostce sektora finansów publicznych na mocy dotychczas obowiązujących przepisów ustawowych świadczy o wysokiej randze tego zawodu oraz daje pracownikowi piastującemu to stanowisko gwarancję zakresu uprawnień niezbędnych do prowadzenia rachunkowości i sprawowania obsługi finansowej. Ponadto w art. 54 ust. 2 ustawy o finansach publicznych określono dokładnie wymagania, jakie muszą spełniać osoby piastujące stanowisko głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych.
Ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2015 r., poz. 1045) zawiera regulacje, które dostosowują art. 53 i 54 ustawy o finansach publicznych (obowiązujące od 1 stycznia 2016 r.) do sytuacji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta