Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Marsylia, Gdańsk, żaglowce, parowce i mała skala

09 lipca 2016 | Plus Minus | Krzysztof Kowalski
źródło: materiały prasowe
„Le Commerce de Marseille” (Kupiec z Marsylii), pływał w latach 1782–1820;
źródło: materiały prasowe
„Le Commerce de Marseille” (Kupiec z Marsylii), pływał w latach 1782–1820;
Satek pasażerski „Chella”, 1935–1940
źródło: materiały prasowe
Satek pasażerski „Chella”, 1935–1940
Pływający dźwig portowy, 1928
źródło: materiały prasowe
Pływający dźwig portowy, 1928
Galera śródziemnomorska, koniec XVII wieku
źródło: materiały prasowe
Galera śródziemnomorska, koniec XVII wieku
Statek pasażerski „Charles-Roux”, 1907–1936
źródło: materiały prasowe
Statek pasażerski „Charles-Roux”, 1907–1936
Kuter parowy „Sphinx” 1829–1845
źródło: materiały prasowe
Kuter parowy „Sphinx” 1829–1845
Pinkas „La Fileuse”, koniec XVIII wieku
źródło: materiały prasowe
Pinkas „La Fileuse”, koniec XVIII wieku
Czteromasztowiec „Mistral” 1901–1909
źródło: materiały prasowe
Czteromasztowiec „Mistral” 1901–1909
Tartana, mała marsylska łódź żaglowa, XVIII wiek
źródło: materiały prasowe
Tartana, mała marsylska łódź żaglowa, XVIII wiek
Model pancernika zbudowanego na potrzeby filmu „Le Matelot 512” z 1983 roku
źródło: materiały prasowe
Model pancernika zbudowanego na potrzeby filmu „Le Matelot 512” z 1983 roku
Statek handlowy „Le Marseillois” 1762–1794
źródło: materiały prasowe
Statek handlowy „Le Marseillois” 1762–1794

W epoce żaglowców, podczas ciszy na morzu, marynarze z nudów groźnie wywijali kordelasami. Ale nie wszyscy, niektórzy tworzyli modele statków, które podziwiali, albo na których pływali tak długo, aż stawały się ich domem.

Jeszcze do niedawna główną atrakcją Marsylii był zamek If, w którym katusze cierpiał hrabia Monte Christo. Ale teraz stary marsylski port zyskał atrakcję nową i bodaj z wyższej półki: MuCEM – Musée des Civilisations de l'Europe et de la Méditerranée, Muzeum Europejskich i Śródziemnomorskich Cywilizacji, wybudowane za astronomiczną (jak na sferę kultury) kwotę 191 milionów euro.

Na przedłużeniu dawnego portowego nabrzeża J4, w cieniu XVII-wiecznego fortu Saint-Jean usypano sztuczną wyspę. Umieszczono na niej ekstrawagancki gmach MuCEM połączony ze szczytami bastionów fortu 130-metrowym mostem. Marsylczycy i turyści tłumnie odwiedzają to miejsce.

Od czerwca (do 24 października) także z powodu wystawy pod nazwą „Parade". Ekspozycja prezentuje ponad 100 modeli statków, jakie pływały po Morzu Śródziemnym. Są wśród nich antyczne galery, średniowieczne karawele, trójmasztowe szkunery, parowce, okręty wojenne. Wszystkie te okazy „pływają" po lustrze imitującym wodę.

Większość modeli pochodzi z unikalnej kolekcji zgromadzonej w Chambre de Commerce et d'Industrie Provence, w sekretnych pomieszczeniach Palais de la Bourse, do których wstęp mieli tylko powołani. Niektóre modele mają lat kilkaset, inne tylko kilkadziesiąt, ale wszystkie zachowały swój czar....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10492

Wydanie: 10492

Zamów abonament