Opcja benedyktyńska dla Ameryki
Każdy naród potrzebuje elity. Jednak amerykańska nowa klasa wyższa odrzuca misję duchowego przewodzenia narodowi. Jeszcze praktykuje niektóre cnoty, ale już ich nie szerzy. Przyjęła za swój język liberalizm i przyzwoliła na promocję etycznego nihilizmu.
Rok 1984 przyniósł ważny i obszerny, liczący 105 stron, list Komisji Laikatu Amerykańskiego ds. Katolickiego Nauczania Społecznego i Ekonomii USA. Komisji, która pochyliła się nad kondycją społeczeństwa amerykańskiego i poprawą tej kondycji w jej ekonomicznym aspekcie, przewodniczyli William E. Simon, biznesmen i były sekretarz skarbu, oraz Michael Novak, znany na całym świecie filozof i teolog, piewca demokratycznego kapitalizmu. Wtajemniczeni twierdzą, że Novak miał później niemały wpływ na ostateczną postać encykliki „Centesimus annus" ojca św. Jana Pawła II.
Encyklika w sposób wyważony poddawała krytyce państwo opiekuńcze, przeciwstawiając jej, także wyważoną, obostrzoną jasno wyartykułowanymi warunkami brzegowymi pochwałę wolnego rynku. Nade wszystko apelowała o kierowanie się w polityce społecznej zasadą pomocniczości, która to zasada nie pozwala wspólnotom „wyższego szczebla" ingerować w wewnętrzne życie wspólnot „szczebla niższego" (gmina nie ma prawa pozbawiać rodziny możliwości dbania o swoje sprawy, państwo nie prawa tego czynić gminie, przeciwnie, np. prawa stanowione przez państwo powinny sprzyjać wolnym działaniom wspólnot niższych szczebli ku ogólnemu dobru).
Kryzys społeczny
Wcześniejszy od encykliki o siedem lat list laikatu, gdy analizował sytuację amerykańskiej biedoty, wskazywał, że problemem nie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta