Jakie praktyki sprzedażowe są zakazane
Ceny „sugerowane" nie mogą być narzucane. UOKiK wziął pod lupę producenta drukarek i sprawdza czy doszło do naruszenia prawa konkurencji.
Na gruncie ustawy antymonopolowej, zakaz praktyk ograniczających konkurencję obejmuje:
∑ zakaz zawierania porozumień ograniczających konkurencję – chodzi o porozumienia ograniczające konkurencję, które odnoszą się do współdziałania dwóch lub więcej przedsiębiorców;
∑ zakaz nadużywania pozycji dominującej – zakaz ten dotyczy co do zasady zachowania pojedynczego przedsiębiorcy i dotyczy podmiotu, którego udział w rynku właściwym przekracza 40 proc.; tylko wtedy można mówić o pozycji monopolisty.
Odnosząc się do zakazu zawierania porozumień ograniczających konkurencję, wskazać należy, że przepisy ustawy antymonopolowej zakazują nie tylko niedozwolonych porozumień cenowych pomiędzy konkurentami (tzw. „porozumienia horyzontalne"), ale również ustalania cen przez przedsiębiorców występujących na różnych szczeblach obrotu gospodarczego (tzw. „porozumienia wertykalne"). Przykładem takiego porozumienia wertykalnego są porozumienia pomiędzy producentem a dystrybutorem.
Sam fakt sugerowania cen dystrybutorom jest zgodny z prawem. Jeżeli natomiast producent stosuje wobec dystrybutorów naciski...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta