Jakie diety radnego
Regionalna izba obrachunkowa zarzuciła w wystąpieniu pokontrolnym – nieprawidłowe wydatki budżetowe na wynagrodzenia. Chodzi o pracownika urzędu miasta który pełni funkcję radnego, ale powiatu. Urząd nie pomniejszał mu wynagrodzenia za czas, w którym brał udział w pracach rady powiatu. Czy zarzut RIO jest zasadny? Czy należy się odwołać – pyta radna.
Analizę pytania należy poprzedzić przypomnieniem o podstawowej regule wydatkowej, która wynika z art. 44 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.), gdzie postanowiono, że:
2. Jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków. Zasada ta w dużym stopniu ogólności oznacza, że każdy wydatek budżetu, w tym i budżetu samorządowego musi mieć oparcie w przepisach prawa, m.in. co do jego zasadności, jak i wysokości, o ile istnieją ku temu stosowne przesłanki. Zasada ta odgrywa także istotną rolę w kontekście poruszonej w zapytaniu problematyki.
Nie pozostawia zaś wątpliwości fakt, że zasadniczo pracownikowi samorządowemu (np. pracownikowi urzędu miasta) należy się wynagrodzenie, co wynika m.in. z postanowień ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r. poz. 1282) w związku z rozporządzeniem z dnia 15 maja 2018 r. Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 936 z późn. zm.). Co jednak istotne, z punktu widzenia podanego w zapytaniu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta