Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

W cieniu pandemii i ataku na Ukrainę

07 marca 2022 | | Danuta Walewska
Prognozy będą wymagały weryfikacji, przebieg wojny w Ukrainie pokaże jak dużej Ruch lotniczy w Polsce powinien odbudować się do stanu sprzed pandemii Covid-19 do końca 2024 roku – wynika z najnowszej prognozy Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) zrobionej na zamówienie Państwowych Portów Lotniczych (PPL). Za dwa lata przewiduje się ok. 50 mln pasażerów na polskich lotniskach – przed pandemią było ich 49 mln. W 2040 r. ma być już ok. 100 mln, z czego ponad 45 mln przewinie się przez port Solidarność. Według scenariusza bazowego, czyli najbardziej prawdopodobnego, w 2060 r. polski rynek lotniczy urośnie do ponad 140 mln pasażerów . Nowy megaport nie wchłonie całego polskiego ruchu lotniczego. Według IATA mają szansę przetrwać wszystkie i Zieloną Górą łącznie. Rosnąć mają przede wszystkim porty w Krakowie, Gdańsku i Wrocławiu, ale również i Radom. Skąd się biorą tak optymistyczne prognozy? Bo Statystyczny Polak lata raz w roku. Mieszkaniec Europy Zachodniej lata 2,5 razy, a Amerykanin 3,5 razy w roku. ∑
autor zdjęcia: Kazuhiro NOGI/AFP
źródło: Rzeczpospolita
Prognozy będą wymagały weryfikacji, przebieg wojny w Ukrainie pokaże jak dużej Ruch lotniczy w Polsce powinien odbudować się do stanu sprzed pandemii Covid-19 do końca 2024 roku – wynika z najnowszej prognozy Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) zrobionej na zamówienie Państwowych Portów Lotniczych (PPL). Za dwa lata przewiduje się ok. 50 mln pasażerów na polskich lotniskach – przed pandemią było ich 49 mln. W 2040 r. ma być już ok. 100 mln, z czego ponad 45 mln przewinie się przez port Solidarność. Według scenariusza bazowego, czyli najbardziej prawdopodobnego, w 2060 r. polski rynek lotniczy urośnie do ponad 140 mln pasażerów . Nowy megaport nie wchłonie całego polskiego ruchu lotniczego. Według IATA mają szansę przetrwać wszystkie i Zieloną Górą łącznie. Rosnąć mają przede wszystkim porty w Krakowie, Gdańsku i Wrocławiu, ale również i Radom. Skąd się biorą tak optymistyczne prognozy? Bo Statystyczny Polak lata raz w roku. Mieszkaniec Europy Zachodniej lata 2,5 razy, a Amerykanin 3,5 razy w roku. ∑

Ten rok miał być czasem odbudowy ruchu i przychodów. Ale nikt teraz nie jest w stanie podać, jaki wpływ na przyszłość branży będzie miała rosyjska inwazja.

Międzynarodowe Zrzeszenie Transportu Lotniczego (IATA) prognozuje odbudowywanie rynku lotniczego. W 2024 roku globalna liczba odprawionych pasażerów ma sięgnąć 4 miliardów, byłoby to o 3 proc. więcej, niż w ostatnim przedpandemicznym roku 2019.

W przypadku rynku europejskiego odbudowa miałaby być szybsza i wynieść 0,5 pkt proc. więcej niż średnia wyliczona przez IATA, ponieważ wyraźnie więcej pasażerów zdecyduje się na podróże krótko- i średniodystansowe, niż na nadal niepewne loty międzykontynentalne. To wszystko stanie się możliwe dzięki coraz bardziej zharmonizowanym przepisom i zniesieniu restrykcji w podróżach. Już w tym roku rynek europejski ma osiągnąć 86 proc. ruchu z 2019 r. Lepiej ma być na rynku amerykańskim, gdzie w tym roku odbudowa ruchu sięgnie 94 proc. wyników z 2019 r., a pełna odbudowa prognozowana jest na rok 2023.

Gorzej będzie w Afryce, gdzie ruch lotniczy dopiero w 2025 r. wróci do wyników w 2025. Wtedy także wrócą wyniki sprzed pandemii Covid-19 na Bliskim Wschodzie i na Karaibach. W Ameryce Łacińskiej stanie się to o rok wcześniej.

Nadal trudna jest sytuacja na rynku azjatyckim, gdzie w tym roku odbudowane zostanie nie więcej jak 68 proc. rynku sprzed Covid-19. Będzie to najgorszy wynik w grupie głównych...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12209

Wydanie: 12209

Spis treści
Zamów abonament