Mocarstwowa Iluzja jakości
Po tym, jak zachodnie firmy masowo zaczęły opuszczać Rosję, kraj zalały podróbki znanych marek i dzieła rosyjskiej myśli technicznej. Kreml przyzwala na kradzież własności intelektualnej, traktując ją jako odwet za sankcje.
Gdy ostatniego dnia stycznia 1990 roku McDonald’s otwierał w Moskwie swoją pierwszą restaurację, kolejka na placu Puszkina miała kilka kilometrów, wijąc się między budynkami. Przez cały dzień lokal obsłużył ponad 30 tys. osób. Wówczas pojawienie się w sercu ZSRR charakterystycznych złotych łuków układających się w literę „M” zwiastowało koniec zimnej wojny i powolne otwieranie się kraju na świat. W maju 32 lata później długie kolejki przed likwidowanymi barami McDonald’s stały się symbolem zamykania się Rosji i jej zerwania z Zachodem. Stojący w nich ludzie chcieli po raz ostatni zjeść amerykańskiego burgera, zanim ten ostatecznie zniknie z kraju. „Chcemy się pożegnać”, mówiła w rozmowie z agencją AP Anastazja, która przyszła do restauracji znajdującej na jednym z moskiewskich dworców. „Świętowałam tutaj wszystkie swoje urodziny od 1990 roku, to cała historia”, zwierzyła się dziennikarzom Tatiana, patrząc na szybko znikające zestawy. Teraz będzie musiała zadowolić się jedną z rodzimych podróbek.
Wielki exodus
Kawa ze Starbucksa, nowy iPhone albo sukienka z H&M – to tylko kilka rzeczy z wciąż rosnącej listy produktów, do których dostęp straciło ponad 143 mln Rosjan. Po 24 lutego z powodu rosyjskiej inwazji na Ukrainę oraz zachodnich sankcji rozpoczął się exodus...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
