Unijny transport międzynarodowy
Jedną z najszybciej rosnących ofert logistycznych jest drobnica międzynarodowa. Pomimo likwidacji granic jest nadal droższa od przesyłek krajowych.
Wartość wewnątrzunijnego eksportu sięgnęła na koniec 2021 r. 314 mld euro, gdy 20 lat wcześniej wyniosła 121 mld euro. Oznacza to 160-proc. wzrost, gdy w tym samym okresie PKB Unii powiększył się o 107 proc.
Wraz ze wzrostem wewnątrzunijnego handlu rośnie znaczenie międzynarodowego transportu, w tym sieci drobnicowych, których rozwój obserwowany jest w ostatnich dekadach. – Odsetek przesyłek międzynarodowych w całości obrotów sieci drobnicowej wzrasta – przyznaje Marcin Łuczak z zespołu rozwoju połączeń międzynarodowych Grupy Raben. – Wzrosty przewozów drobnicowych między innymi na trasie Polska-Niemcy sięga 8-10 % rocznie. Rośnie także liczba klientów, bez nich nie byłoby rozwoju linii. W zależności od kraju i bazy porównania tempo przyrostu wynosi od 1–2 proc. dla dużych krajów do 5–6 proc. r./r. w krajach mniejszych – porównuje Łuczak.
Dodaje, że Grupa Raben właśnie zainwestowała w dziesięć nowych połączeń codziennych z Gliwic do Niemiec. Szybko rozwijają się połączenia także w regionie środkowo-wschodnim Europy. – Otworzyliśmy w ostatnich 15 miesiącach ponad 50 nowych, codziennych połączeń: od krajów bałtyckich po Bułgarię. Właśnie uruchomiliśmy 10 połączeń dziennie między Niemcami a Grecją jak również do 5 pomiędzy Polska i Grecją. M.in. dzięki ładunkom z Pireusu samochody wypełnione są w obie strony – zapewnia przedstawiciel Grupy Raben....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta