Polska wódka zajmuje miejsce rosyjskiej
Alkohole z Polski podbijają rynki zagraniczne. Najlepiej radzą sobie trunki mocne, z wódką na czele. Spada natomiast eksport piwa, nowym hitem stają się wina.
Polska wódka zdobywa rynki zagraniczne, zwłaszcza po zniknięciu rosyjskiej konkurencji, na którą nałożono w wielu państwach embargo po ataku Putina na Ukrainę. W efekcie w 2024 r. według danych na koniec listopada eksport polskiej wzrósł o ponad 7 proc. (wartościowo). Na rynkach unijnych był lekki spadek, ale poza nimi wzrost sięgnął aż 28,2 proc. – wynika z danych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa dla „Rzeczpospolitej”.
W 2024 r. na rynki zagraniczne trafiły wyroby spirytusowe za ponad 500 mln euro. To jednak dane z końca listopada, wynik grudnia znacząco je podniesie. Ogółem branża ocenia perspektywy sprzedaży poza Polską bardzo obiecująco.
– Wartość eksportu polskich wyrobów spirytusowych rośnie średnio o 13 proc. rocznie w ciągu ostatnich dwóch dekad. Polskie wódki cieszą się uznaną renomą na całym świecie, co przyczynia się do ich rosnącej popularności – mówi Emilia Rabenda,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta