Jak nowe cła wpłyną na gospodarkę i klientów – wyzwania i rekomendacje
W ostatnich miesiącach światowy handel stanął w obliczu istotnych zmian, które mogą wpłynąć na gospodarkę światową. Administracja amerykańska wprowadziła szereg ceł „odwetowych” na przywóz towarów, co wywołało reakcję ze strony Unii Europejskiej.
Nowe taryfy, które obejmują m.in. stal, aluminium oraz samochody, mogą prowadzić do poważnych konsekwencji gospodarczych, a także wpływać na relacje handlowe między USA a UE. W obliczu tych wyzwań, przedsiębiorstwa muszą dostosować swoje strategie, aby zminimalizować negatywne skutki.
Skutki wprowadzenia ceł
Wprowadzenie ceł przez administrację USA, z minimalną stawką wynoszącą 10 proc. dla wszystkich partnerów handlowych, ma na celu ochronę amerykańskiego rynku przed konkurencją z zagranicy. Z perspektywy Unii Europejskiej, cła na import towarów do USA są jeszcze bardziej dotkliwe, z 25 proc. stawką na stal i aluminium oraz 25 proc. na samochody i ich części. Dodatkowo, zwolnienie z ceł dla wyrobów elektronicznych, takich jak laptopy i telefony komórkowe, może wprowadzić pewne zamieszanie w globalnych łańcuchach dostaw, ale też jest odpowiedzią administracji USA na wyraźny sygnał ostrzegawczy ze strony producentów amerykańskich mających swoje fabryki w Chinach. W odpowiedzi na te działania, UE przyjęła pakiet ceł na wybrane towary sprowadzane z USA (wyroby przemysłowe i żywność), przy czym decyzją Komisji Europejskiej zostały one zawieszone na 90 dni, do 14 lipca.
Potencjalne skutki gospodarcze nowych taryf są alarmujące. Zespól Analiz Ekonomicznych EY przewiduje, że mogą one prowadzić do stagflacji, z utratą wzrostu PKB USA o 1 proc. w 2025 roku i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta