Cukru więcej, ceny w górę
NA MARGINESIE
Cukru więcej, ceny w górę
W czasie ostatniej kampanii krajowe cukrownie wyprodukowały 2066 tys. ton cukru. Był to drugi w historii wynik polskiego cukrownictwa. Także wydatek cukru (13, 27 kg cukru ze 100 kg buraków) zalicza się do najwyższych. Wysoka jest także jakość polskiego cukru -- w większości spełnia już on wymagania Unii Europejskiej. W parze z dobrymi wynikami produkcyjnymi nie poszły jednak wyniki ekonomiczne. Znaczna część cukrowni okazuje się obecnie nierentowna. W takim przypadku przemysł cukrowniczy ma prostą receptę: trzeba podnieść ceny. O tym, by obniżyć koszty, np. przez wyłączenie z produkcji najmniej efektywnych zakładów, jeszcze się nie myśli. A są już po temu warunki. Ostatnia kampania trwała 76 dni, a powinna trwać co najmniej 85-90 dni. Wówczas zamiast 76 cukrowni mogłoby ich być np. 60. Koszty produkcji cukru byłyby wtedy na pewno niższe.
Szerzej 10
e. sz.