Więcej minusów niż plusów
POLSKA--UNIA
Stan ochrony konsumenta usług bankowych
Więcej minusów niż plusów
ANDRZEJ SOPOaKO
STANISłAW WILCZYńSKI
Międzynarodowy Zespół ds. Przygotowania Negocjacji w sprawie członkostwa Polski w Unii Europejskiej ochronę konsumenta uznał za jedną z czterech dziedzin, w których polski system prawny jest najmniej zharmonizowany. Nie ma podstaw do przyjęcia tezy, że ochrona konsumenta usług bankowych lub ubezpieczeniowych wyróżnia się in plus na tle całego systemu tej ochrony w Polsce.
System ochrony konsumenta usług bankowych ma na celu m. in. zapobieganie wystąpieniu którejś z przyczyn zachwiania równowagi pozycji banku i konsumenta jako partnerów na rynku usług finansowych. Wśród nich podstawowe znaczenie mają:
* wadliwa informacja, * kryzys systemowy, * nieprawidłowa konkurencja. Wydaje się, że dyrektywy unijne stosunkowo dobrze chronią konsumenta usług bankowych. Pozostawiają przy tym krajom członkowskim swobodę wprowadzania ostrzejszych norm prawnych, jeśli polepszy to zakres i stopień tej ochrony.
W konstytucji
Nasza konstytucja nie zawiera wprawdzie postanowień bezpośrednio dotyczących konsumentów usług bankowych, ale wiele jej artykułów statuuje podstawę prawną ochrony obywateli, mogącą skutkować w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta