Koszty reklamy
Podatkowe dylematy
Koszty reklamy
KRZYSZTOF LIPKA
Wydatki na reklamę i promocję produktów oraz usług stają się ostatnio najważniejszą pozycją kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Przy wzroście konkurencji na rynku, podnoszeniu i wyrównywaniu jakości oferowanych wyrobów i usług dobra kampania reklamowa staje się jedynym skutecznym sposobem zwiększenia sprzedaży. Wraz ze znaczeniem budżetów na promocję rośnie też ranga konsekwencji podatkowych tego rodzaju wydatków.
Polskie prawo podatkowe potraktowało to zagadnienie niezwykle oschle. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych istnieje tylko jeden przepis, który bezpośrednio odnosi się do reprezentacji i reklamy. Taka mizeria regulacji prowadzi do rozlicznych wątpliwości. Dylematy przeżywają księgowi, którzy muszą podjąć decyzję o zakwalifikowaniu wydatku do kosztów uzyskania przychodu, i urzędnicy skarbowi, którzy takie kwalifikacje kontrolują.
Rzecz jasna, kreatywność specjalistów od reklamy i marketingu jest praktycznie nieograniczona, a to oznacza, że ustawodawca nie jest w stanie uregulować tej dziedziny inaczej niż za pomocą ogólnej wytycznej. Wszelkie próby kazuistycznych podziałów na reklamę stanowiącą bądź nie stanowiącą kosztu uzyskania przychodów będą po pierwsze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta