Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Najczęstsze błędy przy stosowaniu rękojmi

12 sierpnia 1998 | Prawo | EŁ

KONSUMENCI

Po dwóch latach istnienia nowych przepisów

Najczęstsze błędy przy stosowaniu rękojmi

EWA ŁęTOWSKA

Minęły dwa lata, od kiedy nowela do kodeksu cywilnego wprowadziła zasadnicze zmiany wzakresie rękojmi, gwarancji iich wzajemnego stosunku, awpraktyce ciągle -- ozgrozo, także sądowej! -- trafiają się poglądy, że wprowadzone zmiany nie przyjęły się, anawet -- co już może budzić zażenowanie -- że nie rozumie się pewnych cech rękojmi istniejących "od zawsze". Jakoś tak dziwnie się składa, że owe "najczęstsze błędy" przy stosowaniu rękojmi i gwarancji mają antykonsumenckie ostrze.

Czy można klientowi naprawić wadliwe buty, gdy on się temu sprzeciwia?

Jestem gotowa założyć się, że na tak postawione pytanie większość (ito nawet prawników) odpowie twierdząco. Tymczasem byłaby to odpowiedź zgruntu błędna. Buty -- jak zresztą każda inna rzecz oznaczona co do gatunku -- nie mogą wramach rękojmi podlegać naprawom. Tu możliwa jest tylko wymiana lub odstąpienie od umowy. Wybiera przy tym nie sprzedawca, lecz klient. Także sąd -- wrazie ewentualnego sporu -- nie może narzucić naprawy. Dlaczego tak się dzieje?

Obowiązujące "od zawsze" przepisy o rękojmi przy sprzedaży uzależniają rodzaj uprawnień klienta od charakteru zakupionej rzeczy. Rzecz oznaczona co do gatunku(awięc...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1463

Spis treści
Zamów abonament