Skąd ta wiara
ADMINISTRACJA PAŃSTWOWA
Ustawa o działach nie stwarza właściwego instrumentarium dla rekonstrukcji rządu
Skąd ta wiara
TERESA R ABSKA
Ustawę o działach administracji rządowej z 4 września 1997 roku zaczyna się traktować niemal jak czarodziejską różdżkę, która a utomatycznie dokona rekonstrukcji rządu i zmieni sposób rządzenia państwem. Pierwotnie u stawa miała wejść w życie -- po długim vacatio legis -- 1 stycznia 1999 roku. Pod koniec 1998 roku Sejm przesunął termin do 1 kwietnia 1999 roku.
Wskazując na tę ustawę jako na instrument nieodzownej już dziś przebudowy aparatu centralnego, zapomina się -- jak można sądzić -- o jej genezie i założeniach. Powstała dla realizacji innej koncepcji państwa -- przed epoką wielkich reform z lat 1998 -- 1999. Co więcej -- koncepcja ta nie zakładała wówczas w żadnym stopniu decentralizacji władzy publicznej, ajedynie tolerancję marginalnej zresztą roli gminy, jedynego podmiotu samorządu terytorialnego.
Ustawa "odziałach" uchwalona była jako ostatni akt prawny zpakietu tzw. reformy centrum, po blisko roku wprowadzania jej w życie, u schyłku minionej II kadencji Sejmu.
Podzwonne reformy centrum i ówczesnej koalicji
Niezależnie o d motywów uchwalenia ustawy, ten "spadek legislacyjny" jest pod wieloma w zględami...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta