Buty na zimę
Auto z oponami zimowymi ma drogę hamowania krótszą nawet o 30 proc.
Buty na zimę
KLEBER
MICHELIN
Bieżnik opony Michelin X M+S Alpin. W klockach bieżnika widoczne lamelki w kształcie odwróconej litery Y. Dzięki temu po zużyciu około 30 proc. bieżnika liczba lamelek się podwaja, co pozwala utrzymać wysoką przyczepność
ADAM JAMIOłKOWSKI
Za kilka lub kilkanaście dni ostatecznie pożegnamy ciepłą porę roku, a na drogi może spaść pierwszy śnieg. Dla kierowców poważnie traktujących siebie i swój samochód powinno być to sygnałem do założenia opon zimowych, bowiem szosowe opony letnie nie nadają się do jazdy po śniegowym błocie i lodzie.
Nie da się wyprodukować gumy o takim składzie, by była optymalnie elastyczna i przyczepna w temperaturach wynoszących kilkadziesiąt stopni powyżej zera, a zarazem nie traciła elastyczności i przyczepności w temperaturach ujemnych. Poniżej 7 stopni Celsjusza przyczepność opon letnich, nawet na suchej nawierzchni, gwałtownie spada. Nie da się również opracować bieżnika takiego, by na suchym asfalcie opona była cicha i miała niskie opory toczenia, zachowując jednocześnie wysoką przyczepność na nawierzchniach śliskich. I z tych właśnie powodów nie istnieje coś takiego, jak opona uniwersalna.
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta