Mogło być lepiej
Rok 1999 w przemyśle reklamowym
Mogło być lepiej
Najniższy w historii wzrost wydatków na reklamę - taki jest wynik za ubiegły rok w polskim przemyśle reklamowym. Niewykluczone, że ten rok będzie jeszcze gorszy. Wszystko dlatego, że skończyły się pionierskie czasy polskiej reklamy i coraz bardziej zbliżamy się do zachodnich standardów.
Dotąd kwoty przeznaczane na reklamę nieustannie rosły, choć nie w tak zawrotnym tempie, jak na początku rozwoju rynku reklamowego, gdy w 1993 r. wydatki na reklamę wzrosły aż o 241 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Rok 1999 był nieporównywalnie słabszy, bo wzrost wydatków na reklamę w stosunku do roku 1998 wyniósł tylko 26 proc. - wynika z danych opublikowanych podczas konferencji "Impactor - najważniejsze wydarzenia w przemyśle reklamowym".
Analitycy potwierdzają, że można się było tego spodziewać. Wydatki na reklamę załamały się już w 1998 r., gdy w Rosji wybuchł kryzys gospodarczy i firmy szukały oszczędności zaczynając od zmniejszania wydatków na reklamę. Sytuacji zbytnio nie poprawiła wielka kampania funduszy emerytalnych, jaka przetoczyła się przez polskie media w ubiegłym roku. Z danych Optimum Media wynika, że kampanii funduszy emerytalnych media zawdzięczają zaledwie 9 proc. z 26-procentowego wzrostu wydatków na reklamę.
-...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta